فیلم | توصیه قرآن درباره حفظ یکپارچگی در عین تفاوت‌‌ها با تلاوت قاری عراقی
کد خبر: 4007492
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
بَدر الدُجی / 3

فیلم | توصیه قرآن درباره حفظ یکپارچگی در عین تفاوت‌‌ها با تلاوت قاری عراقی

هم‌زمان با ایام هفته وحدت، قاریان ممتاز بین‌المللی با شرکت در طرح قرآنی «بَدر الدُجی» که به ابتکار ایکنا برگزار شده است، فرازهایی دلنشین از آیات کلام وحی را به مخاطبان قرآن‌دوست این رسانه تقدیم کرده‌اند.

توصیه قرآن دریاره حفظ یکپارچگی در عین تفاوت‌‌ها با تلاوت قاری عراقی

به گزارش ایکنا، در این ویدئو «محمدرضا الزبیدی»، قاری ممتاز عراقی، آیه 13 سوره مبارکه حجرات را که به آیه شعوبیه معروف است،‌ درباره ضرورت حفظ اتحاد و یکپارچگی تلاوت کرده است.

به آیه ۱۳ سوره حجرات «آیه شعوبیه» می‌گویند. مخاطب در این آیه، کل جامعه انسانی است و مهمترین اصلی را که ضامن نظم و ثبات است بیان و میزان واقعی ارزش‌های انسانی را در برابر ارزش‌های کاذب و دروغین مشخص می‌کند.

متن و ترجمه آیه:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ﴿۱۳﴾
اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏‌ترديد خداوند داناى آگاه است (۱۳).
همچنین پیامبر(ص) در روز فتح مکّه فرمود: ای مردم خداوند نخوت و غرور جاهلیّت و افتخار بی‌پایه به پدران را از بین برد و بر روی آن‌ها خط بطلان کشید. عربیّت، سمت پدری و مقام ارزشمندی ندارد فقط زبان گویایی است هرکس این زبان را داشته باشد عربی است هرکه باشد؛ بدانید همه‌ شما از آدم(ع) هستید و آدم هم از خاک است؛ «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاکُمْ».
انتهای پیام
captcha